به گزارش خودروکار - شادی مالکی درباره جزئیات نوسازی ناوگان فرسوده اظهار کرد: سهم تاکسیها در جابجایی مسافر از مجموع ناوگان حمل و نقل عمومی 18 درصد است که این حاکی از اهمیت تاکسی و جابجایی مسافر در این حوزه است. متاسفانه بهرغم این اهمیت وضعیت ناوگان تاکسی به لحاظ سلامت، ایمنی، فنی و وضعیت قابل قبولی نیست؛ خیلی از تاکسیهای سطح شهر تهران فرسوده هستند.
وی با بیان اینکه ناوگان حمل و نقل عمومی در کشور فرسوده است، خاطرنشان کرد: با توجه به پتانسیل و ظرفیت شرکتهای خودروساز و نگاه به تجربیات سنوات گذشته، امکان نوسازی 30 تا 40 هزار دستگاه برای تهران و چندین برابر برای کل کشور امکان پذیر نیست. به جهت تسریع انجام کار و حرکت به سمت هوای پاک اجرای تکالیف قانون هوای پاک با تدابیر شهردار تهران از سال گذشته شهرداری تهران حرکت به سمت نوسازی ناوگان را به صورت جدی با رویکرد برقی سازی آغاز کرد. تهران اولین شهری در کشور است که 172 دستگاه تاکسی برقی وارد عرصه خدمت شدند.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران ادامه داد: این 172 تاکسی در فرودگاهها و اطراف بازار فعال هستند. همچنین از محل قرارداد شهرداری تهران با کشور چین قرار است تا 27500 دستگاه تاکسی برقی به شهر تهران وارد بشود. اولین بخش این محموله که شامل 1752 دستگاه است اکنون وارد پایتخت شده است. مجوز پلاک تاکسی دریافت و توسط شورای عالی ترافیک صادر شده است. از هفته گذشته هم فراخوان واگذاری این خودروها آغاز و در سطح شهر منتشر شده است.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه امروز نزدیک به 160 نازل شارژ برق رو در پهنههای مختلف شهر تهران نصب شده است، گفت: فقط در پایانه بعثت توانایی شارژ روزانه قریب به 900 تاکسی را داریم. بنابراین دغدغه و نگرانی برای این 1752 دستگاهی که قرار است ظرف یک ماه آینده فعال بشود نداریم. مشمولین این مدل نوسازی دارندگان تاکسیهای بنزینی و غیره برقی با عمر 12 سال و بالاتر هستند. همچنین روی این ماشینها جی.پی.اس به جهت رصد و پایش نصب شده است.
وی عنوان کرد: مدل بازپرداخت اقساط به صورت پلکانی و در بازه زمانی 60 ماهه است.
مالکی در پاسخ به این سوال که آیا روند نوسازی ناوگان تاکسیرانی زمانبر خواهد بود، گفت: در سال گذشته رشد 23 درصدی در حوزه نوسازی داشتیم و 1500 دستگاه تاکسی به متقاضیان تحویل دادیم. تعداد ناوگان نوسازی شده تاکسی در اردیبهشت ماه امسال از مرز 11 هزار دستگاه گذشت. البته ظرفیت و پتانسیل شرکتهای خودروساز داخلی واقعا پاسخگوی نوسازی کل ناوگان فرسوده کشور و من جمله تهران که دارای یک ناوگان تاکسی بزرگ است، نیست.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران ادامه داد: تهران یکی از بزرگترین ناوگانهای تاکسی دنیا را دارد و تعداد زیادی از تاکسیهای ما فرسوده است؛ به طوری که بیش از 30 هزار دستگاه تاکسی پایتخت فرسوده است و به هر صورت ما هنوز به صفر نرسیدیم. شاید یکی از دلایل اصلی که شهرداری تهران به این مسئله ورود کرد و برای واردات خودرو راسا اقدام کرد به جهت تسریع روند نوسازی ناوگان بود.
وی با بیان اینکه اگر ما هیچ محدودیتی در تحویل خودروهای با کیفیت در داخل نداشتیم و سالانه حدود 50 هزار دستگاه توسط شرکتهای خودروساز داخلی به کشور اختصاص داده میشد این روند خیلی سرعت داشت، گفت: در نتیجه خیلی سریع تاکسیها به متقاضیان داده میشد. شاید اصلا در واقع دغدغه ای برای نوسازی نبود. ما سال گذشته بالای 3 هزار پرونده تشکیل دادیم. مثلا 1500 دستگاه تاکسی تا الان دریافت کردیم. به هر صورت محدودیتهایی وجود دارد. از زمانی که متقاضی ثبت نام کند و تا زمانی که خودروی خود را دریافت میکند چندین ماه طول میکشد. بنابراین حتما باید نسبت به ایجاد یک ساز و کار نوسازی با یک فرایند دیگری اندیشید.
مالکی در پایان تاکید کرد: البته این مستلزم حمایت دولت است و یک نگاه ویژه را میطلبد.